۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
شاعر ملی ایالت سند درگذشت

جمن دربدر؛ نمایشنامه نویس، هنرمند و شاعر مشهور ایالت سند در شهر عمرکوت واقع در "صحرای تر"در سن 78 سالگی دارفانی را وداع گفت. وی به دلیل شهرتش در سرودن شعر عشق و انقلاب به ماما معروف بود.

جمن دربدر؛ نمایشنامه نویس، هنرمند و شاعر مشهور ایالت سند در شهر عمرکوت واقع در "صحرای تر"در سن 78 سالگی دارفانی را وداع گفت. وی به دلیل شهرتش در سرودن شعر عشق و انقلاب به ماما معروف بود. 

احزاب ملی گرا، نویسندگان، رهبران سیاسی و فعالان اجتماعی و هنرمندان هر یک در پیامی جداگانه درگذشت وی را خسارتی جبران ناپذیر برای ایالت سند اعلام کردند.  جمن دربدر در 12 می1944 در روهل وا از توابع منطقه عمر کوت ایالت سند به دنیا آمد.

او تحصیلات ابتدایی خود را در شهر عمرکوت گذراند و تا کلاس هشتم در مدرسه ای تحصیل کرد که پدرش اداره آن را بر عهده داشت. در سال 1962 میلادی پس از اتمام مدرک سیکل دوره های مختلف کشاورزی را در موسسات مختلف آموزشی گذراند و سپس وارد کار دولتی شد.

دربدر سپس به مطالعات کتاب های مختلف تاریخی و فلسفی پرداخت و به افکار سوسیالیسم گرایش پیدا کرد. وی سپس با "جی ایم سید" از رهبران ملی گرای سند ملاقات کرد و سپس فعالیت های سیاسی خود را آغاز کرد.

وی که از کودکی به هنر عشق می ورزید در دوران تحصیل در کالج کشاورزی، در فعالیت های هنری و تئاتر نیز شرکت کرد.

این شاعر مشهور سندی در سال 1968 میلادی سرودن اشعار عاشقانه را آغاز کرد و سپس اشعار با مضمون اجتماعی و فرهنگی را سرود. او به عنوان یک هنرمند نمایشی، جوایز متعددی را دریافت کرد در کنار فعالیت‌های سیاسی، در کارهای ادبی، اجتماعی و رفاهی نیز حضور فعال داشت. در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از شعر و خاطرات او منتشر شده است.

وی نه تنها یک فعال سیاسی و مدافع حقوق دهقانان بود بلکه به دلیل محتوای اشعارش شاعر مردم سند نیز لقب گرفت و اشعار او در محافل عمومی و رویدادهای سیاسی، ادبی و اجتماعی ایالت سند خوانده می شود.

جمن دربدار که به شوخ طبعی نیز شهرت داشت، روز پنجشنبه در قبرستان اجدادی خود در نزدیکی شهر عمرکوت به خاک سپرده شد که در مراسم تشییع جنازه وی شاعران، نویسندگان، رهبران و فعالان تقریباً از تمامی احزاب سیاسی و اقشار مختلف مردمی حضور داشتند.

مشهور ترین شعر وی با مضمون "من در هر زمان و مکان دوباره بازمیگردم – ای دوست من، ما همدیگر را    می بینیم و در شب مهتابی همدیگر را ملاقات خواهیم کرد".  

بلاول بوتو زرداری؛ رئیس حزب مردم و وزیر خارجه پاکستان با اظهار تاسف از درگذشت این شاعر ملی ایالت سند این واقعه را یک ضایعه خواند.

سید مراد علی شاه؛ سروزیر ایالت سند نیز در پیامی درگذشت این نمایشنامه نویس و شاعر محبوب مردم سند را به ملت پاکستان تسلیت گفت. سید زین شاه؛ رئیس حزب متحد سند نیز در پیامی با بیان اینکه خبر درگذشت جمن دربدر همه را اندوهگین کرده است خاطرنشان کرد: وی عاشق میهن خود بود .

منبع و لینک خبر: روزنامه داون 20 اکتبر (28 مهرماه)

https://www.dawnnews.tv/news/1190071/

کد خبر 13739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =